RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
KSSR BAHASA MALAYSIA
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Bahasa Malaysia Tahun 2
Bestari
|
Tema/Tajuk
|
Kebudayaan – Makanan Kita
|
Masa
|
7.30 – 8.30 oagi
|
Standard Pemkbelajaran
|
1.4.4 / Literasi 3.2
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran
dan pembelajaran, murid dapat :
i.
Bertutur
untuk menyatakan permintaan dengan betul.
ii.
Bertutur
untuk menyatakan permintaan dengan intonasi yang betul secara bertatasusila.
iii.
Literasi
:
Menyebut
dan memadankan frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan gambar.
|
Aktiviti
|
1.
Menunuturkan
ayat-ayat permintaan yang telah didengar daripada dialog.
2.
Main
peranan sebagai penjual dan pembeli.
3.
Berbincang
tentang cara yang betul membina ayat permintaan berdasarkan situasi
berdasarkan situasi dan menuturkannya semula.
4.
Menulis
ayat permintaan berdasarkan gambar, slaid, power point atau situasi pada
komputer, papan tulis atau lembaran kerja.
Aktiviti Literasi
1.
Mengeja,
menulis dan menyebut frasa menunjukkan permintaan dengan bimbingan guru.
2.
Memadankan
frasa menunjukkan permintaan dengan gambar yang sesuai.
|
EMK
|
Nilai Murni – berbudi
bahasa, jujur.
Keusahawanan – sikap dan
pemikiran keusahawanan.
|
Bahan Bantu Belajar
|
Radio/komputer, slaid
power point gambar-gambar tunggal, kad gambar dan lembaran kerja.
|
Penilaian Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Murid menuturkan ayat-ayat
permintaan berdasarkan gambar situasi atau slaid powerpoint yang dipaparkan.
|
Refleksi
|
30 orang daripada 36 orang
murid telah mencapai objektif P&P. Murid yang belum menguasai akan diberi
bimbingan.
Murid yang telah menguasai
akan diberi latihan pengayaan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
KSSR BAHASA MALAYSIA
Mata Pelajaran dan Kelas
|
|
Tema/Tajuk
|
|
Masa
|
|
Standard Pemkbelajaran
|
|
Objektif Pembelajaran
|
|
Aktiviti
|
|
EMK
|
|
Bahan Bantu Belajar
|
|
Penilaian Pengajaran dan
Pembelajaran
|
|
Refleksi
|
|
No comments:
Post a Comment